Wednesday, 29 June 2016

Stop..Lari Topik..Kecewa seorang pensyarah

Aku dah lama tak menulis, tapi kali ni aku menulis kerana aku agak tertekan,, aku menjadi pensyarah almost 3 years, setahun aku mengajar di salah sebuah IPTA dan dua tahun aku berada di IPTS, tiada niat dalam diri aku untuk membandingkan pelajar ku. Aku selalu beranggapan bahawa tiada perbezaan antara pelajar IPTA dan IPTS tetapi selama dua tahun aku cuba positif kan pemikiranku dengan pernyataan tersebut aku kecewa terutamanya dengan pelajar yang sudah berada di peringkat ijazah, mungkin ini berlaku di kolej ku sahaja.. kolej ini mempunyai kerjasama dengan salah sebuah IPTA yang hebat dan terkenal, jadi aku beranggap bahawa pelajar yang bertuah untuk menyambung pengajian program kerjasama ini adalah pelajar yang terpilih, namun begitu aku berasa sangat kecewa apabila realiti nya adalah tidak seperti yang ku jangka. Telah ku cuba bermacam kaedah untuk membantu pelajar ini, beberapa set tutorial ku beri untuk latihan dan jawapan ku bincangkan, penerangan setiap topik pun telah diberikan, kelas tambahan pun telah diadakan, tetapi mungkin masih ada kekurangan dalam pengajaranku sehingga hasilnya sangat lah mengecewakan,,,, Aku duduk termenung memikirkan dimana silapku,, kerana sepanjang aku mengajar inilah kali pertama aku berhadapan dengan situasi begini, jika dibanding dengan pengalaman mengajarku sebelum ini, dengan method pengajaran yang sama ku sampaikan hasil yang ku perolehi sangat memuaskan tapi kali ini.. dimana silapku?? aku menerapkan ciri pengajaran pendekatan pelajar, dimana aku banyak memberi pengajaran berbentuk projek dan games, feedback daripada pelajarku mereka mengatakan kelasku menyeronokkan.. tetapi adakah mereka hanya mendapat keseronokkan tapi bukan ilmu yang aku cuba sampaikan?? dimana silapku??.. keputusan peperiksaaan yang ku dapati amat mengejutkan dan mengecewakan.. tidak seperti yang ku jangka,, sewaktu pengajaran aku nampak pelajar ku memahami apa yang ku sampaikan,, tapi hasil keputusan peperiksaan tidak begitu.. kenapa? dimana silapku?.. ternyata memang ada perbezaan antara pelajar IPTA dan IPTS,, dari segi sikap dan kesungguhan memang jauh beza.. apa perlu aku lakukan? bagaimana aku nak membantu pelajar ini sedangkan pelajar ini bersikap sambil lewa dan tidak bersungguh-sungguh? esok merupakan hari pembentangan markah peperiksaan..sungguh aku berasa takut, apakah alasan patut diberi ? dengan keputusan sebegini semestinya aku akan dipersoalkan, adat menjadi pendidik, bagaimana gurunya itulah hasil pelajarnya.. tetapi aku kecewa.. telah ku cuba untuk mendidik, telah ku cuba pelbagai usaha tetapi hasilnya??.. mungkin ini ujian bagiku mungkin tuhan hendak menguji ketabahanku sebagai seorang pendidik.. walaubagaimanapun aku telah berikan yang terbaik.. namun hasil yang ku dapati ni mungkin ada hikmahnya.. semoga Allah permudahkan urusan pembentangan markah esok amin....
Post a Comment